Chase 26 juli 2013


Als weergek heb ik een soort innerlijk alarm als er slecht weer in de buurt is. Ik wordt dan onrustig.

Op berichten op het weerforum en afgaande op radarbeelden vanuit Steenwijk maar eens richting deze bui gereden. Hij hing al heel lang redelijk stil en bleek later zo'n 60 mm te hebben achtergelaten in Havelterberg en Steenwijk. Dat leidde daar tot grote wateroverlast.

Tussen Pesse en Ruinen op een mooie plek de auto neergezet terwijl ik zag dat zich arcus vormde wat zich richting het westen bewoog. Wat ik zag had ik nog nooit eerder gezien. Aan het einde van de arcus vormden zich drie trechters die echter niet roteerden. Hoe moet je dit noemen? ' Shelf fingers' of 'scud fingers'? Ik heb geen idee maar het is zeker bijzonder.

Scud fingers

Zelfde plek, zelfde wolk, nu richting noord gefotografeerd. Het geheel komt snel opzetten en ik spring in de auto op weg naar een volgende stop. 

Boven de Boerenveensche plassen

Boven het zuidelijke deel zie ik een gedeelte van de wolk licht roteren en ik maak een filmpje. 

   Roterende bui.





Bij Mantinge


Het kwam weer recht op me af dus maar weer verder richting Mantinge en later Meppen.
Daar kakte het geheel wat in en heb ik de (inmiddels) rolwolk over me heen laten trekken. 



Reacties

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975