's Ochtends vroeg bij de Boerenveensche plassen.

We zitten begin juli midden in een heuse hittegolf en vooral 's avonds laat en 's ochtends vroeg is het heerlijk om buiten te zijn, Je moet gewoon je leefwijze een beetje aanpassen en dan is het prima te doen. 's Middags na het eten een uurtje op de bank is dan heerlijk.  

Zo ging de zon op 3 juli even voor tienen bijna onder. Ik had geluk dat er een blauwe reiger voorbij vloog
En zo kwam hij de volgende ochtend tegen half zes weer op.  
De kokmeeuwen zijn ook al vroeg wakker en schreeuwen het soms alweer uit. Met tegenlicht  is het altijd een geweldig plaatje.
Bij wat meer zijlicht worden de kleuren meer zichtbaar. 
Het is om  vijf uur al 18 graden en tientallen bruine zandoogjes opvliegen, telkens op als ik door het gras struin.  
Sinds een paar weken zie ik regelmatig 's avonds de lepelaar en soms twee in de grote plas, Deze ochtend zit ie echter in de kleine plas vlak naast de weg en kan ik hem eindelijk van dichterbij fotograferen . 
Behalve meeuwen staan er ook twee kievieten op de eilandjes in dezelfde ven. 
Het zeldzame, uitgebloeide, arnica naast twee orchideeën. 
Een hommel heeft de nacht doorgebracht op een orchidee en zit doodstil Even later gaat als hij als tie waker wordt gewoon weer verder met nectar verzamelen,   
De moerasandoorn heeft prachtige lipbloemen. 
Een oranje zandoogje naast een zandblauwtje. 
Hommel op zandblauwtje. 
Ik ontdek maar liefst 155 exemplaren van de  welriekende nachtorchis 

Toen ik thuis kwam moest ik er al snel weer aan geloven; Alinda wilde naar het Oude Diepje om met water en stenen te spelen. Dat is natuurlijk geen straf en met een gevulde picknicktas gingen we op pad.
Twee klein geaderde witjes waren in het heetst van de paring te water gevallen en waren maar wat blij dat ik ze weer op het droge zette. Niet toevallig op een leuk plekje om een foto van te maken natuurlijk. 
Met waterschoenen en een korte broek aan liep ik het beekje in en wachtte op de dingen die vast gingen gebeuren. En jawel hoor; vlakbij ging een grote keizerlibel onder water tegen plantenstengels aan eitjes afzetten. Ik kon heel dichtbij komen. 
Wat een geweldige ervaring om te zien dat ze ze steeds, heel dichtbij, weer terug kwam om op verschillende plekken haar eitjes af te zetten, 
De vleugels blijven soms gewoon bewegen. 
Je ziet de eitjes er bijna uitkomen.
De zwanenbloem bloeit prachtig en geeft een mooi contrast boven het donkere water. 
De roodoogjuffer is duidelijk te herkennen aan zijn rode ogen. . 
Ook vandaag weer de gewone oeverlibel. 
Een vrouwtje van de weidebeekjuffer die rekoefeningen doet? 
Als ik het niet dacht! Samen zitten in de bosjes, zodat de jaloerse mannetjes, die boven het water patrouilleren, hun niet opmerken, zitten ze mooi verstopt. 



Reacties

Een reactie posten

Benieuwd naar je reactie.

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975