Mist, reebokken en donkere wolken op de Holterberg.

De eerste dag van de vakantie begon ik goed, door om vier uur al wakker te zijn. Een blik door de gordijnen naar buiten, leerde me dat het bewolkt was en dat het nog steeds vochtig warm was. Slapen wou niet meer en daarop er maar op uit. Omdat ik deze keer wel erg vroeg was en ik op buienradar zag dat er al een paar stevige buien waren ontstaan, maar eens wat verder gegaan dan de Drentse heide. Een foto met rivier-grondmist-bui is lastig te maken, maar vanochtend had ik de tijd en de omstandigheden waren aanwezig. 

De mist boven de IJssel was er inderdaad, de bui ook, alleen was de mist zo dik dat het niet echt een spektakel was.  
Eenzame eik in de uiterwaarden nabij Zalk. Het is met 19 graden vreemd zwoel.
Het begon te regenen en te rommelen en ik besloot mijn geluk maar eens een eind verder naar het oosten te beproeven.  
Half Salland doorkruist leek me bovenop de Holterberg me wel een leuke plek om te stoppen. Mooi lijnstructuren tekenen zich in de lucht af. 
De struikheide begint te bloeien. 
Binnen een paar weken is dit een van de mooiste paarse heidevelden van Nederland.
De zon komt er door en zet deze driekeurige viooltjes in het licht. 
Herinneringen aan mijn jeugd komen boven, ik rende toen al naar boven op de steile hellingen, nieuwsgierig naar wat er te zien zou zijn. 
Bovenop een mooi zicht op een reebok die zich snel, al blaffend, uit de voeten maakt. 
Hij is voorspelbaar, zoals bijna altijd stopt ook deze ree een eindje verder, om eens even te kijken wie of wat het nu precies was. 
De bokken schrapen met hun geweien over de stam van kleine boompjes, om zo met hun geurklier tussen de stangen, hun territorium aan te geven, 
Beeld van de dag.Waterdruppel onder een rode bosbes. Je zou hier bijna ieder moment een wild zwijn verwachten.  
Een plant die in in Drenthe niet snel zie. Hoe heette hij ook alweer? 
Aan mijn zweten te merken is de temperatuur is inmiddels boven de twintig graden en mede daardoor komt een zware bui  mijn kant opzetten. Ook nu weer zijn er mooie structuren te zien.
Bovenop een heuveltje zie ik nog een reebok staan. Even later zie ik hem achter een geit aanrennen. Het paarseizoen is dus geopend. 
Mijn aandacht gaat echter naar boven. Een imponerende wolkenmassa komt dichterbij. 
Het levert mooie plaatjes op. 
Het is een flinke bui en ik maak me klaar om te vertrekken. 
Richting het noorden rijdend stop ik een paar keer. Ik hoop dat ie zich verder ontwikkeld maar helaas. 
Nog één keer een laatste plaatje. nabij Hardenberg. Nu naar huis om wat slaap in te halen en wachten op wat misschien vanavond nog gaat komen.. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975