De millenniums oude Dannemeer-monsters van het Roegwold in het Grunnigerland.

Het Roegwold was voor mij een onbekende naam, maar na vandaag zal ik het nooit meer vergeten. Midden in de provincie Groningen, van Kolham tot aan Steendam,  is de de laatste jaren een prachtig nieuw natuurgebied ontstaan. Tijdens de graafwerkzaamheden stuitten de kraanmachinisten op boomstronken van dennen en eiken die meer dan vierduizend jaar in het veen verstopt zijn geweest. Ga je mee op zoek?

Rond half acht kleurt de hemel licht roze en geel nabij de til over het afwateringskanaal ten zuidwesten van het Schildmeer. 

Ik ploeter 50 meter door het riet op zoek naar de eerste glimp van de opkomende zon. 

De Uiterburensloot richting Schildwolde.  

Een half uur later geeft de zon de wereld een compleet ander gezicht. 

Ik wrijf eens in mijn ogen. Rijdt daar nu een authentieke Gado-bus uit de jaren tachtig over de weg? 

De losstaande kerktoren van Schildwolde. Ik bevind me nu een paar meter hoger op een zandrug waar alle buurdorpen  ook op zijn gesticht.   

Bij het Dannemeer wordt ik door een paar nieuwsgierige schapen opgewacht. Er ligt hier een spannend wandelpad door een nieuw aangelegd natuurgebied maar geen bordje dat er naar verwijst. De Groninger heeft schijnbaar geen belang bij de toerist.  

In het bevroren water komen, als echte Dannemeer-monsters, tientallen restanten van bomen half boven het water uit. 

Hier zijn honderden hectares, steeds natter wordende akkers, teruggegeven aan de natuur.. 

Ik begin aan mijn reis over een honderden meters lange knuppelpad boven het water. 

De sculpturen doen in het spiegelgladde water surrealistisch aan. 

Ik geniet van het uitzicht en een kop koffie en zie thuis pas de opengesperde mond van een Dannemeer-monster. 

Ik ga weer terug naar de hogere zandgronden en loop door het eeuwenoude parkachtige bos achter de Fraeylemaborg.
Wat een beeldschoon doorkijkje heb je hier.  

Ik speel naar hartenlust met mijn fotocamera. 


De Fraeylemaborg is zeker een bezoekje waard. Ik zie hier mijn oude Gado-bus tientallen bezoekers afzetten.
Mijn jeugdherinnering is verworden tot een  officiële museum bus zie ik. Ik word oud.. 

Nederland ganzenland. Iedere winter overwinteren er meer dan 2 miljoen ganzen in ons prachtig landje. Vooral de grauwe en de brandgans vreten zich in deze omgeving massaal vol op de groene weilanden. 

Tussen Slochteren en Denemarken zie ik een mooie molen staan. Het is de Fraeylemamolen. Het is al een oudje want hij is gebouwd in 1886 lees ik op deze handige Groninger molen website. 

Omgeploegde klei, een bosje en een huisje. Hoe mooi kan je het hier hebben? 

Ook hier eens rondstruinen? Klik dan op deze folder 

Reacties

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975