Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

De maand september 2016 begint op weergebied steeds meer bijzonder geworden. Ook vandaag tikte de thermometer in Drenthe weer bijna de tropische waarde van dertig graden Celsius aan.
Dit heeft direct zijn weerslag op de natuur. De vinders en libellen vliegen nog volop.

Ik had geluk en maakte precies een foto op het moment dat de heidelibel ging zitten.
Nou ja, geluk. Ik was al minutenlang bezig om van alle kanten dit vrouwtje van de bruinrode heidelibel te bekijken en vast te leggen. Ze kwam na korte vluchten telkens weer terug naar haar favoriete tak.   
Met tegenlicht zie je mooie de aders in de vleugels . 
Op de grond zie ik een poepje van een das. Vol met pitten van de Amerikaanse vogelkers, Normaal graaft de das een mestputje waar hij keurig zijn behoefte in doet, maar soms kom je ze ook zo tegen. De das is een echte opportunist en eet wat hem voor de snuit komt.  
De bessen van de Amerikaanse vogelkers zijn niet alleen bij de das gewild. Er zitten verschillende atalanta's en bonte zandoogjes te smullen van de kersen. Ze zetten ook mij aan om  te proven van de zongedroogde vruchtjes en ze smaakten, ondanks dat het meer pit dan vlees is, best lekker.  
Gaasvliegje op het blad van de Amerikaanse eik. 
Tot mijn genoegen kijkt een winterjuffer me aan. Een winterjuffer is gemakkelijk te herkennen omdat het de enige juffer soort is die de vleugels aan een kant van zijn lichaam houdt. Of het de bruine of de zeldzame noordse is, is lastiger te zien. Op een andere foto zie ik dat het de bruine winterjuffer is. Deze soorten zijn ook de enige die als juffer overwinteren en op een warme winterdag kan je zelfs zien vliegen. Ook kunnen ze uitzonderlijk oud worden. Tot wel tien maanden en dat is voor een juffer heel oud.. 
Pantserjuffers zijn gemakkelijk te herkennen omdat ze hun vleugels half open hebben staan. 
Ondanks de aanhoudende warmte zijn er toch een paar russula's hun hoed door de bladeren heen hebben gestoken. 
Aan het oostkant van de heide ligt een waardevol beekdal. 
Ik haast me terug naar de auto en zie de zon vuurrood onder gaan.

Natuurlijk was ik hier vaker :
http://bartjestruun.blogspot.nl/2015/03/over-de-heide-van-de-hooge-stoep.html



Reacties

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Windhoos van 14 juli 1975