Kraanvogels in het Fochteloërveen.

Het Fochteloërveen is dé kraanvogelplek van Nederland. Sinds 2001 wordt hier succesvol gebroed en in zachte winters zijn ze hier het hele jaar door te zien. Het was vandaag mijn wens om ze te spotten en als dat ook nog eens lukt dan is dat natuurlijk wel een mazzeltje.   

Er trekken nog wat buien over terwijl ik droog in de vogelkijkhut zit. 
Behalve heel veel wilde eenden is er niet zoveel te zien. Ze zijn zich massaal aan het poetsen.

Op het moment dat ik afdruk gaat deze woerd luid kwakend zijn vleugels uitspreiden.


Het hoogveen droogde uit en daarom is rondom het gebied een bufferzone aangelegd. In dit gebied zie ik bomen met gele takken staan. Het zijn korstmossen die op de takken groeien. 


De laatste buien zijn weggetrokken en het levert mooie plaatjes op.
Ik ga naar mijn laatste stop. De uitkijktoren nabij Ravenswoud.





In de toren heb je een magnifiek uitzicht over de uitgestrekte vlakte en twee vogelaars vertellen me alles over de kraanvogels. Opeens horen we het geluid van de kraanvogels en zien we in de verte vijf stuks voor de toren langs vliegen. Zie je ze vliegen?
Ook hier een zoekplaatje.
Ze gaan bijna landen. Met een spanwijdte van meer dan twee meter zijn ze van ver af te zien.
Geland. Je ziet hier hoe gracieus deze grote vogels eruit zien.  Ze zijn ongeveer een meter hoog. 

Deze zomer was ik hier ook voor een ander bijzondere dier die juist hier voorkomt; het veenhooibeestje:

http://bartjestruun.blogspot.nl/2014/06/op-zoek-naar-het-veenhooibeestje-in-het.html




Reacties

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975