Rol- en golfwolken boven Drenthe in de ochtend van 28 augustus 2016

Na een heerlijke onweersavond/nacht had ik al een beetje gehoopt op een toetje vandaag. Gisteravond kwam ik tot de conclusie dat mijn  dochter mij  inmiddels in enthousiasme is gepasseerd. Om half tien kwam ze me dan ook uit bed schreeuwen met een 'buienalarm'. Een blik door het wc-raampje maakte me duidelijk dat er in de verte een rolwolk aan kwam. Nu was dát nu precies wat ze gisterenavond, tijdens de onweersshow, zei dat ze héél graag ooit nog eens een rolwolk wilde zien.

Binnen 5 minuten stonden we aan de rand van het dorp te genieten van een kilometers lange rolwolk
Een panoramafoto trekt de boel wat rond, maar geeft wel een meer totaalplaatje van de bui erachter. De wolk trok met een noodgang over en helaas zagen we hem niet echt rollen.
Daarom hadden we een goed excuus om nog even heel snel met de auto erachter aan te gaan. Ik gunde mezelf, ondanks aandringen, geen ontbijt en vergat mijn mobiel en geld mee te nemen. We haalden hem niet meer in. Aangekomen bij het Mantingerveld maakte ik nog een plaatje en filmpje van de achterkant van de rolwolk. Als een sigaar was tie inmiddels kilometers van de bui vandaan verwijderd en voor een leek al niet meer als zodanig te herkennen,.
Ik wilde op weg naar huis om mijn, inmiddels rammelende, buik te vullen maar in de verte zag ik een mooi nieuw exemplaar de lucht inschieten. 
Aan de achterkant een opvallend platte structuur die richting de Boerenveensche plassen trok. 
De bui komt dichterbij en ik zie een eerste opvallende golf ontstaan. 
Het is een imponerend gezicht. 
Het onweer komt ook dichterbij en bedenk peinzend wat we gaan doen terwijl Alinda foto's maakt voor het jeugdjournaal.  
Terwijl ik mijn dochter de auto in stuur, maak ik nog wat plaatjes van deze bijzondere wolken. Ze duidden in erop dat de wind bovenin sneller gaat en uit andere richting komt, dan aan de grond.    
Er komt in de verte weer een witte band opzetten. 'Weer een rolwolk' schreeuwt Alinda mij toe. 
Ik geniet echter eerst nog even van de golfwolken boven mijn  hoofd. 
 'Twintig seconden' schreeuwt ze. Het onweer komt nu inderdaad snel dichterbij. Helaas geen bliksem toevallig op de foto kunnen krijgen maar wel op het filmpje onderaan deze blog. 
Inderdaad komt er weer een kleine  rolwolk, in wording, over ons heen. Een angstig moment vertelde ze me later. 
 Het begint hierna wat te spetteren en we rijden snel weg op weg naar huis. 
Inmiddels is het wel tijd voor een brunch dacht ik zo.. 


Hieronder ook filmbeelden van bovenstaande belevenissen: 




Reacties

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975