Zomer in Drenthe.

Het voorjaar van 2018 is best bijzonder geweest. Sinds februari zijn de, voor de lage landen 'normale' zuidwestelijke winden gestopt. De wind komt nu al maanden uit hoofdzakelijk noordelijk tot oostelijke richtingen. Waar dit in maart nog tot een paar venijnige kou-invallen leidde, staat diezelfde wind in juni en juli in Drenthe garant voor heerlijk maar droog zomerweer. Hoelang gaat dit nog duren vraag ik me af. We stevenen momenteel af op een record droog jaar maar, met dit in sneltreinvaart veranderende klimaat, zou dit wel eens binnen een paar jaar weer verbroken kunnen worden.

Hieronder een paar van mijn fotografische  hoogtepunten van de afgelopen periode waar ik letterlijk soms voor dag en dauw over de heide liep en waar een ander foto-avontuur soms eindigde ver na middernacht.

Een zonsopkomst met grondmist op de heide, is toch wel één van de dingen waar ik het meest van kan genieten. Het spel tussen zon en mist duurde deze keer zelfs een paar uur. Het koste me wat slaap maar dan heb je ook wat!  

Heel nieuwsgierig keken de Schotse hooglanders verbaasd op. Wat doet die man hier?

In het Dwingelderveld poseerden de koeien ook heel graag wanneer ik langs kom fietsen. 
.
Op handen en voeten en even later zelfs tijgerend door pitrus en distel kroop ik helemaal door tot aan het water. Doorweekt met dauwdruppels maakte ik dit plaatje in de Boerenveensche plassen.

Langzamerhand komen er steeds meer lepelaars voor in Drenthe. Ze zijn echter schuw en als je ze van dichtbij wilt zien moet je vroeg uit de veren.
Bij de stroomversnellingen in het Oude Diepje vliegen ieder jaar weer meer weidebeekjuffers. 's Ochtends zijn ze nog koud en warmen ze zich op in de zon. Dit is hét moment om ze vast te leggen op de gevoelige plaat.
Hier het mannetje met zijn karakteristieke donkere band in zijn vleugels.   

Ook het vrouwtje is besprenkeld met dauwdruppels.

Het bijzondere zit vaak in het gewone, wat je bijna niet meer opmerkt maar er altijd is. 

Heideblauwtje met dauwdruppels. 

Een eindje verder staan zwanenbloemen. Door een bloem heen fotograferend krijg je een mooie kleurzweem. 

Hier met wat hardere kleuren maar ook zo mooi. 

Ik ben niet de enige vroege vogel. De boer is ook al uren bezig en wanneer de koeien gemolken zijn en ik naar huis rijd om ook aan het werk te gaan, gaan de koeien enthousiast de weilanden in.   

In Zuidwolde ontdek ik tientallen bloemetje van het zeer zeldzaam voorkomend vetblad dat hier een paar jaar geleden is gezaaid. 

Als een insect op de kleverige bladeren van het vetblad land, komt ie niet meer los en gaan de bladeren zich om het beestje oprollen. Er worden dan sappen uitgescheiden die het stikstof uit de prooi oplossen. Je vind het plantje dan ook op het voedselarme keileem waar andere planten het meestal heel moeilijk hebben.   


Beenbreek. Een prachtig maar weinig voorkomend plantje, dat groeit in de vennen. 

Als de jonge boerenzwaluwen zijn uitgevlogen worden ze nog een paar dagen (bij)gevoerd. Het is een prachtig gezicht wat een perfecte afstemming tussen jong en ouder behelst.   

Vanaf een bruggetje is het relatief gemakkelijk om een metaalglanslibel te fotograferen.
 De mannetjes hangen namelijk iedere keer even een paar seconden stil in de lucht. 

De meikevers vlogen dit jaar tot laat in juni nog door. 

Bijna bloeiende kleine zonnedauw. Een vleesetend plantje.


De prachtig bloeiende moeraswespenorchis.

Wat zou de wereld zijn zonder distel? Hier met een sint-jansvlinder. 

In slowmotion zie je pas echt hoe mooi deze overdag vliegende nachtvlinder vliegt. 

De distelvlinder is helemaal uit zuid-Europa of Afrika hierheen gevlogen om hier te foerageren op akkerdistel en zet vervolgens hierop ook vaak haar eitjes af.  

In mei begin ik samen met vele ander dassenliefhebbers aan de dassentelling. 

Met mijn dochter maakte ik geweldige filmpjes van o.a. een klein dasje die wel heel erg dichtbij kwam. Het mooiste moment van dit jaar tot nu toe!

Een paar weken later, op een ander burcht, zijn de jongen al aardig gegroeid.

Door de laatste stralen van het gele avondlicht beschenen.
De minuten vlak voor zonsondergang zijn het moment om met tegenlicht te spelen. Hier scheen de zon nog net door een wilgenboom  en zette deze zwanenbloem in de spotlight. 


Als de zon even later net achter de horizon is verdwenen kun je ook vaak nog de mooiste plaatjes schieten. Hier boven de Boerenveensche plassen. 


Als de zon is verdwenen, de volle maan verschijnt en alle mensen in hun bedje liggen, voel je pas echt de rust en de schoonheid van de natuur. 


Reacties

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975