Herfstbeleving in het Asserbos

Het was een prachtige zonnige zondag en terwijl de dames rondjes aan het schaatsen waren, liep ik een rondje door het Asserbos. Een voor mij grotendeels onbekend bos. De laatste keer dat ik het echt beleefd heb, was zo'n dertig jaar geleden toen ik in een gewonnen positie bij een veldritje moest stoppen. Doordat ik als enige fietsend door de te steile greppels heen reed ging mijn frame naar de gruzelementen, De greppels heb ik zelfs weer gevonden vanmiddag. Daarnaast zoveel meer moois gezien waar ik toen geen weet van had..

Het parkachtige bos heeft vele lanen die bijna allemaal lijken samen te komen in een ster.
Het is een geweldig paddenstoelen jaar en ik ontdekte maar weer eens een nieuwe soort die zijn naam eer aan doet. Toen ik er even aan voelde was het hard en glibberig en inderdaad; het blijkt de groene glibberzwam te zijn.  

Op de oude Zuiderbegraafplaats regende het bladeren en er heerste een serene rust. Opeens werd die luidruchtig verstoord door het harde lachen van twee groene spechten. Ik zag er één niet ver weg op de grond zitten. Wat een prachtige vogels zijn het toch. Helaas had hij mij ook door en was ik te laat voor een foto.  
Deze grote stnnkzwam is nog maar net uit zijn  ei gekropen. De bruine sporen liggen te wachten op de vliegen. 
Als de vliegen hun werk goed gedaan hebben komt een raat-achtig structuur tevoorschijn. 
Op de oever van een diepe sloot ontdek ik dubbelloof . Een varen waarbij ik zie dat de rechtopstaande bladen smaller zijn en aan de onderkant duizenden sporen zitten. 
Stilleven.
De gaai is druk bezig  eikels te verstoppen in het zand. 
De rode bosbes met een verlate bloei en rode besjes.  
Er staan langs de lanen heel veel beuken met de typerende rodekoolzwam. 
Als ze wat ouder zijn krullen ze omhoog en verliezen ze wat kleur. 
Een omgezaagde beuk zit onder de pukkels. 
Volgens mij is het een roestbruine kogelzwam. 
Zolang de eerste stevige nachtvorst en storm nog niet zijn geweest kunnen we heerlijk blijven genieten van deze kleurrijke periode.  
Bij gebrek aan bruggen slaan de zwervers in Assen schijnbaar maar een tentje op midden in het bos, Met de traditionele blik bier naast  de tent. 
Er stroomt een heus bosbeekje door het bos. 


Er is en prachtig duurzaamheidcentrum gebouwd. Een prachtig mooi initiatief van de gemeente Assen. Na het lopen kan je hier ook heerlijk een kopje koffie drinken met een welverdiend gebakje  erbij :-).   

Reacties

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975