Elk en ain het 't veurjoar in de kop !

De slootwallen kleuren geel van het speenkruid, de vlinders fladderen weer rond, de adders warmen zich op in de zon en de eerste bomen zijn al bijna uitgebloeid.

Elk en ain het 't veujoar in de kop !

Het mannetje van de zwarte specht inspecteert een oud hol. Zullen ze dit jaar hierin gaan nestelen of zou hij een nieuw ovalen gat in een oude beuk gaan timmeren?
De zwarte specht is een schuwe bosvogel die je vaker hoort dan dat je ze ziet. Het mystieke en klagelijke geluid klinkt ver. Het territorium van deze vogel is groot, per boswachterij heb je dan ook vaak maar 1 paartje.

Met zijn grote lijf en sterke snavel timmert ie hele stukken schors los van de bomen, op zoek naar larven van kevers en houtmieren.  

Nachtvlinders zijn echte camouflage meesters. Deze voorjaarsbladroller zag ik pas toen ze  voor mijn voeten opvloog.  

De gehakkelde aurelia doet absoluut geen moeite om zich te verstoppen en bovenop de bloei van onze prunus leverde het een vrolijk plaatje op. Deze vlinder heeft zich de hele winter verstopt en is één van de eerste dagvlinders die zich laat zien.

Mist en zon blijft mooi.

Hooglander komt even poolshoogte nemen en snuffelde wat aan mijn statief die maar even tussen ons in hield.  

De kelen van de mannetjes van de bruine kikker kleuren een twee weken blauw en zitten ook al vroeg te 'knarsetanden'.

Dit blauwe mannetje van de heikikker keek me onbevreesd in de ogen aan. Even eerder had ie me op mijn kont het water in zien vallen. Mijn benen waren compleet verkrampt geraakt nadat ik te lang beweegloos had staan te wachten op het sublieme plaatje.



Hierboven een filmpje die ik maakte van beide kikkersoorten, met daarbij hun kenmerkende geluiden.

Boomkunst 

In het Bargerveen ontdekken we maar liefst 19 levende en één adder die in doodsangst is gestorven.

Weerspiegelde berkenstammen.

De rupsen van de hageheld, een nachtvlinder, overwinteren diep weggekropen in de heide

Hier nog een overwinteraar, de bruine winterjuffer komt ook weer tot leven zo snel te zon schijnt en de temperatuur richting de tien graden gaat. 

De scholekster is een opvallende weidevogel die je tegenwoordig amper meer in de weilanden ziet. In de stad zie je hem steeds meer. Hij broedt daar op met stenen bedekte platte daken. 

Tafeleenden blijven ook gewoon in Nederland. Hier het mannetje met zijn opvallende roodbruine hoofd. 

Het vrouwtje poseert ook mooi.


Hierboven een filmpje met o.a. ook nog de dodaars en geoorde fuut

De tjiftjaf is ook weer terug en dat laat hij goed horen door de hele dag door zichzelf te roepen.

Het mannetje van de rietgors. Een typisch vogeltje van de ruigte. Eet nu nog zaden maar zal snel overschakelen op insecten.

Het vrouwtje van de rietgors vlak voor dat ze gaat vliegen. 




Hierboven een filmpje van de kleine zangvogels met o.a. de prachtige blauwborst.

Reacties

  1. Nu is de Herfst al in het land, maar ook dan zijn er geweldig mooie kleuren en natuur te zien die het verdienen om te mogen geworden gefotografeerd of te worden gefilmd. Fijn dat ik je hier ook mocht ontmoeten. Ik heb zelf 2 websites en zal het leuk vinden je daar ook eens te mogen zien. Groetjes, Tine ik heb op je blog met 2 verschillende gereageerd.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Benieuwd naar je reactie.

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975