Van de Weide naar Stuifzand langs de boorden van het Oude Diepje

Langs de stadsrand van Hoogeveen en langs het oude Diepje zijn werkelijk prachtige stukjes natuur te bewonderen. Loop maar eens mee.
De Koeweide is een ruig stukje weiland met vennen en bosschages helemaal aan de westrand van Hoogeveen.Een haft besloot hier ergens uit het water te kruipen en op deze ene dag in haar leven als eendagsvlieg, eerst maar eens te gaan zonnen op een paal. Als ze voldoende is opgewarmd zal ze op zoek gaan naar een geschikte partner. Hierna eitjes leggen en het  is alweer gedaan met dit bijzonder beestje.
Eendagsvlieg
De rode besjes van de Gelderse roos zijn giftig voor vogels en blijven dan ook vaak de hele winter zichtbaar.
 Bij één van de vennen waren nog vele juffers en libellen aan het paren. Op zoek naar het beste plaatje schoot er één van de vele ringslangen die hier zitten voor mijn voeten weg.

Parende juffers
Vervolgens mijn weg vervolgend over een geluidswal langs het spoor vallen de talloze paddenstoelen op.De grote van de reuzenbovist valt op een foto niet echt op dus ik hem maar even mijn zonnebril opgezet.


Even later loop ik door de restanten van het Kinholtsbos. Een klein stukje oerbos mag je het wel noemen. De dode oude bomen vormen ware kunstwerkjes.
Langs het oude diepje naar Fluitenberg kom ik in een slootwal wel tien mannetjes van de blauwe glazenmakers tegen die zich ook lekker lieten opwarmen in het herfstzonnetje


Even verder lag een dode mol. Wat een scherpe nagels en wat kijkt ie boos merkte mijn dochtertje op...
Dode mol
Door de bliksem getroffen boom
Bij op bloeiende Hedera.
Verscholen langs de rondweg ligt dit juweeltje. 
Oude diep richting Stuifzand.
Mannetjesfazant


Reacties

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975