Vlinders zoeken op het Leggelderveld.

Omdat ik toch in de buurt moest zijn en twee uurtjes over had, besloot ik maar eens het Leggelderveld te verkennen. Vooral omdat ik graag eens een kommavlinder wou zien. Het is een heideveld zoals zovele in Drenthe. Gelegen naast het voor velen bekendere blauwe meer en de radiozendmast van Smilde.
Omdat het tussen, de publiekstrekkers, het Dwingelderveld en het Drents Friesche Wold is gelegen, is het hier rustig met mensen. Ik was de enige mens die zich hier vertoefde. Of zou dat vooral komen door het warme en vochtige weer? Het was best wel afzien in de brandende zon maar dan heb je ook wat. Wat een vlinders!

De struikheide bloeit maar dit koolwitje is op zoek naar het nectar van de braam. 
Ik loop tientallen meters achter een heivlinder aan alvorens hij eindelijk eens wat langer stil gaat zitten
Ik dacht eerst aan een wespvlinder maar het blijkt een schorpioenvlieg te zijn. Het mannetje heeft een tang achterop zijn lijf om het vrouwtje vast te houden tijdens het paren. Dit is dus een vrouwtje. Het lijkt me een weideschorpioenvlieg maar de zijn lastig te determineren. 
Een veldsprinkhaan, nog zo'n soort waarvan ik als leek niet weet welke van de tientallen ondersoort het is.  Hierbij poserend op een oude koeienvlaai. 
Behalve vele soorten dagvlinders, vliegen er  duizenden dagactieve nachtvlinders rond. De gamma-uil is terug uit het middellandse zee gebied en is vandaag het best vertegenwoordigd. In rust vouwen ze hun vleugels dakvormig boven hun lichaam.     
Ik stuit op een opvallende historische verdedigingswerk uit de tweede wereldoorlog; de Frieslandriegel. De Duitsers legden onder andere een diepe tankgracht aan van Delfzijl naar Zwolle.  
Er vliegen veel blauwe vlindertjes door de lucht. Pas als ze gaan zitten en je de zijkant bekijkt zie je om welke soort dat het gaat. Dit is een boomblauwtje. 
Behalve koeien zet Natuurmonumenten ook paarden in, om de paarse pracht niet te laten overwoekeren door gras en bomen. 
De serene rust wordt opeens ruw verstoord door een aanzwellend geraas. Er komt een groot vliegtuig laag over komt vliegen. Dit ben ik gelukkig niet gewend en van dit bijzonder moment maak ik dan ook een plaatje. Het blijkt de 'Joop Mulder' te zijn ontdek ik op internet.  
Ik concentreer me weer op het wat kleinere vliegwerk en zie een zuringspanner vliegen. De geveerde antennen wijzen uit dat het een mannetje is.
Rustende pantserjuffer. Deze soort heeft in tegenstelling tot andere juffers de vleugels meestal half gespreid boven hun achterlijf. wie tijd en zin heeft om uit te zoeken welke soort verwijs ik graag naar http://www.vlindernet.nl/doc/dvs/pdf/200908_Hulp_bij_het_determineren_van_libellen_Pantserjuffers.pdf
Er vlak naast probeert een mannetje van het heideblauwtje een vrouwtje het hof te maken. Ik zit te wachten tot ze gaan paren maar het vrouwtje gaat toch uiteindelijk haar eigen weg. 
Als ik weer bijna bij de auto ben zie ik hem dan eindelijk vliegen; de kommavlinder. Ik kan net één foto maken voordat jij weer uit beeld verdwijnt. Hopelijk raakt hij niet helemaal uit beeld in dit gebied. Ze zijn namelijk behoorlijk kwetsbaar en maar nog maar met weinigen

Reacties

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975