Rode luchten, gele zon, witte wilde zwanen een blauwe kiekendief en zwarte hooglanders bij de Mepper Hooilanden

We schrijven 29 december 2015 en het is alsof het voorjaar is. Vandaag zelfs het gras gemaaid. De winter is echter in aantocht en boven het oosten van Europa koelt het eindelijk af. Of de kou ons zal bereiken is nog een vraagteken. Na een record warme decembermaand is de wind inmiddels naar het zuiden gegaan en de temperatuur komt inmiddels niet meer boven de tien graden uit.

Van rood gaat het via oranje naar geel als ik arriveer bij de Mepper Hooilanden
Ik moest er nog een half uur op wachten maar daar komt de zon dan één van de laatste keren dit jaar op. 
Er slapen hier 's nachts honderden eenden, ganzen en zwanen. Voor zonsopkomst vertrekken de meeste ganzen al naar de akkers in de wijde omgeving maar ook na zonsopgang blijft het een drukte van belang rondom de grote plas.  
Het is heerlijk weer. 
De bomen poseren gewillig 
Er verblijven hier tientallen wilde zwanen. 
Je ziet ze alleen maar 's winters in Nederland.
Er waren ook twee knobbelzwanen. Zie duidelijk het verschil. Ook waren deze zwanen duidelijk minder schuw.
De winterkoning hoor je meestal eerder dam dat je ze ziet. Je krijgt ze meestal niet mooi op de foto maar deze bleef rustig zitten terwijl steeds wat dichterbij schuifelde. . 
Er zijn hier het hele jaar rond verschillende grote zilverreigers te zien. De grauwe gans is inmiddels een veelvuldig voorkomende gans in Nederland.  

De Schotse Hooglanders zijn fotogenieke dieren.  
Het was me toch een drukte op het water. 

Ik heb nog een filmpje gemaakt met o.a. een jagende blauwe kiekendief. 

Op de terugweg zie ik bij Noordscheschut, in het Linthorst Homankanaal, twee grote zaagbekken zwemmen.

Thuisgekomen heb ik het lange gras nog maar eens gemaaid en me verbaast over de vele bloemen en de broccoli. 



Reacties

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975