Crop marks in het Drentse land

Welkom in de wereld der archeologie.

Vol verbazing keek ik deze zeer droge zomer hoe ze in Engeland diverse archeologische vondsten deden door het bestuderen van luchtfoto's. Door de droogte was veel gras geel gekleurd, maar iets lager gelegen terreinen waren vaak net iets groener. Daardoor werden opeens oude sloten, loopgraven, kasteelgrachten en greppels rondom grafheuvels zichtbaar als zogenaamde 'crop marks'.

Pas sinds een week heb ik geleerd hoe je ook zélf op satellietbeelden, gemaakt in augustus, je eigen omgeving kan afspeuren, op zoek naar opvallende zaken. Een zeer leerzame én verslavende bezigheid moet ik zeggen. Een beetje actueel opererende school zou dit zo per direct kunnen invoeren! 

Helaas hebben we hier in het arme Drenthe maar weinig kastelen en is het landschap op de meeste plekken door ontginning, egalisering en ruilverkaveling compleet op de kop gezet, maar soms kan je ook hier nog leuke, grappige of spannende zaken ontdekken. 
Hieronder zal ik een paar ontdekte leuke voorbeelden laten zien en onderaan een klein verslag van een onderzoek die ik heb gedaan naar aanleiding van een crop mark die ik echt niet begreep. Jij wel?

Symbolen in het land. Paardenliefhebbers herkennen het direct en zijn dan ook aan te wijzen als dader. :-)

Het cirkeltje links boven het midden leek op een grafheuvel maar bleek volgens de eigenaar een dicht gegooide water poel. De lichte streep door het midden omhoog is één van de gasleidingen die vanuit Groningen de rest van Nederland van gas voorzien. Harde dingen in de grond zorgen voor een nog drogere grasmat. 

Hier moest ik wel even over nadenken. Het zijn watersproeiers die door de boer telkens een stuk verplaatst zijn. Dat het werkt, zie je duidelijk.

Direct langs de snelweg zie je een duidelijke groene vierkante structuur. We zij nog bezig dit proberen te achterhalen wat het is. 







Reacties

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975