Langs het strand en door de duinen van Texel

Op de laatste dag van onze vakantie op Texel trok de lucht eindelijk open. Met een temperatuur van 11 graden was het uit de wind lekker weer. Alleen die wind he.. Ook vandaag weer een krachtige windkracht 6. Ideaal weer dus voor een kilometerslange struuntocht langs het strand en door de duinen.
Langs 'de geul' staan vele dode vlierstruiken die door de zoute wind geloogd zijn en prachtige kunstwerkjes vormen.
Een klein paddenstoeltje dacht ik. Tot ik thuis ontdek dat het groot leermos. Een zeldzame korstmos dat uitsluitend in de duinen voorkomt.
Bloeien de bramen alweer of nog steeds?
De strandlopers die langs de vloedlijn rennen zijn, als ze een schelpje aan het leeg eten zijn, helemaal niet bang en ik kan ze dicht benaderen en maak prachtige foto's.
Er zijn vele soorten strandlopers en ik waag me er maar niet aan.  Als iemand de getoonde soorten weet dan hoor ik het graag.
Jonge zilvermeeuw.

Hoe klein de strandlopers zijn zie je pas goed als er een scholekster in de buurt komt.
De zee is nog ruw en de meeuwen vinden hun rust op een strekdam.
Actie !
Uitprinten, lijst er om, spijker in de muur en ophangen maar.
Gevonden voorwerpen.
De laatste stralen.
Een rustig einde van een heerlijke dag.

 

Een dag eerder maakten we een rondje door de polder en zagen o.a. zeehonden:

http://bartjestruun.blogspot.nl/2014/12/rondje-texel-cultuur-en-natuur.html 


Reacties

Een reactie posten

Benieuwd naar je reactie.

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975