Torenvalk en kalfje in de Mepper Hooilanden.

Terwijl de lucht soms trilde van de knallen vanwege de aankomende oud en nieuw viering, was het in de Mepper Hooilanden heerlijk rustig. Na de regenbuien van de afgelopen nacht klaarde het het steeds verder op en daalde aan de grond de temperatuur weer onder nul. Het was dan ook vervaarlijk glas geworden, terwijl het op normale hoogte toch zo'n twee graden boven nul was. Door een  heerlijk zonnetje en weinig wind was het goed uit te houden vanmiddag.

Toen ik aankwam zag ik in een dode boom een torenvalk mijn kant op kijken.
Maar even volop ingezoomd. Kwaliteit wordt duidelijk minder maar je ziet wel de schoonheid van deze roofvogel.
Hij kreeg op ene gegeven moment honger en al biddend bleef hij toch nog in de buurt
Toen hij een muisje zag, liet hij zich als een steen naar beneden vallen. Ik kreeg hem nog net op de foto.
Zwarte Schotse Hooglander
Pas geboren kalfje, maar al wel gelabeld. Hij rilt het uit en hoewel hij goed in zijn dikke vacht zit is het geen goed moment om geboren te worden.
Er vliegt nog steeds een hele zwerm putters. Ze foerageren meestal op de grond maar één blijft er in het struikgewas.
Aan de andere kant van de sloot durf ik, staande op een tak in het water, heel dichtbij te komen voor deze foto.
De plas is grotendeels nog bevroren en alle eenden verzamelen zich rondom de grote wakken. De groene hoofden van de vele mannetjes eenden glimmen in de zon.
Riet, water, ijs en eenden
Terwijl ik wat kleine vogels op de foto probeer te zetten hoorde ik achter me opeens een plons. Ik draaide me snel om en zag een ree wegspringen. Een stuk verderop blijft ze staan en kijk me aan. 
Één vink maakt nog geen winter.
Drie stuks hopelijk wel?


Er zijn vele blauwe reigers in dit gebied.
Maar wat is veel? Op één reiger  een paar honderd grauwe ganzen. Waarom de reigers juist in de ganzenweilanden staan is me onbekend.

Ontdooiende paddenstoeltje in het mos glimt in de zon.
Terwijl ik naar huis reed zag ik bewolking vanuit het noorden binnendrijven. Bij de Boerenveensche plassen maakte ik nog één afsluitende foto.

De laatste keren dat ik hier was zag ik hier een zwarte ree en een zeearend : 

http://bartjestruun.blogspot.nl/2014/11/zwarte-ree-op-een-grijze-dag-in.html 

 http://bartjestruun.blogspot.nl/2014/10/zeearend-bij-zonsopkomst-in-de-mepper.html

Reacties

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975