Arnica en de grote keizerlibel in de Boerenveensche Plassen

De Boerenveense Plassen is een heidegebied met veel plassen en vennen, gelegen tussen Stuifzand en Pesse. Op fietsafstand van mijn huis en ik ben hier dan ook vaak te vinden. Ik zag vorige week dat de arnica bloeide en dus vandaag er maar eens weer heen gefietst.  
Veel mensen kennen de naam arnica van het zalfje of druppels dat wordt gebruikt bij verstuikingen en andere klachtjes, Het is een zeldzaam voorkomend plantje dat ook wel valkruid of wolverlei wordt genoemd. Er is nog één plek in dit gebied waar het nog groeit. Het is een typisch Drents plantje die houdt van schrale graslanden, buiten Drenthe is het helemaal een zeldzaamheid.     

Het mannetje van een icarus blauwtje fladdert over de schrale weilanden. 

Van onderen

Een record natte meimaand zorgt er voor  dat de paddenstoelen uit de grond schieten.    

De kokmeeuwkolonie met enkele honderden exemplaren zorgt voor een enorm lawaai. 

Ze zijn extra lawaaierig, zou het komen omdat de eerste drie kuikens voor het eerst het ruime sop hebben gekozen?  

Vorige week zaten de kuikens van de geoorde futen nog heerlijk in de vleugels mee te liften. Nu zwemmen ook deze kuikens al. 

Ik volg een wissel en zie een enorme pluk pijpenstro liggen. Deze bol werd verzameld door de das. Ze gebruiken  het als stoffering voor hun ondergrondse kamers. Pijpenstro is hierbij schijnbaar favoriet want ze slepen het over een afstand van meer dan 100 meter aan. De  wissels zijn dan door het aanwezige pijpenstro dan ook makkelijk van andere wissels te onderscheiden. 

Aan de rand van een ven zie ik een V vormige rimpel op mij afkomen. Het stopt bij de vegetatie. Als ik er heen waad zie ik een bijzonder waterbeestje met vleugels en poten die als roeispanen worden gebruikt.Een schietmot leeft eerst een poos als kokerjuffer onder water alvorens hij boven water komt. 
Detailopname

Iets in mij waarschuwt me, ik stop abrupt, kijk goed rond en zie opeens een enorm grote libel in het gras hangen. Het is het mannetje van de grote keizerlibel. Zijn vleugels beginnen wat te zoemen en na een paar seconden gaat hij weer op jacht. 
Detailopname




Reacties

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975