Boven de mist, langs de Elperstroom en door de Tweelingen

Gisteravond werd me duidelijk dat het wel eens een hele mooie ochtend zou kunnen worden. De wind zou wegvallen, de temperatuur flink dalen en door de vochtige lucht zal er grondmist ontstaan, Daarom had ik de wekker om vier uur gezet en het plan opgevat om naar het Bargerveen te gaan. 
Om vijf uur schrik ik wakker van de vogels en zag dat het al aardig licht was, Snel dus maar ontbeten en eropuit met een aangepast plan. De mist was er inderdaad en nog dichter dan ik had gedacht.

Mijn droom is ooit nog eens bovenop de VAM berg in de zon te staan terwijl rondom alles in nevelen is gehuld. Die droom blijft een droom maar het was vanochtend wel heel speciaal. Een beetje fantasie en ik waan me alvast in de Hartz.:-)  
Vorige week vertelde een oom van me zijn verhaal dat hij ooit van achteren was aangevallen door een ram en flink wat botbreuken en kneuzingen opliep. Ik moest eraan denken toen k bovenop over het gaas heen stapte om bovenstaand plaatje te maken. Ik ontwaarde geen ram maar bleef alert. 

Hoewel alert; ik ga volledig in  het foto's  maken op. De schapen kijken me wat slaperig aan.  
Weer beneden aangekomen rookt het water en prikt de zon door de takken en de mist. 
De dauwdruppels maakt van iedere plant met spinneweb een waar kunstwerkje. 

Onderweg naar Elp stop ik voor een reiger en ooievaar die gebroederlijk aan het foerageren zijn. 
Ik ben inmiddels aangekomen bij de Elperstroom. Een zeer bijzonder landschap waar ik vorig jaar de zeldzaam, voorkomende zilveren maan ontdekte 
Bij een juiste lichtval tekenen de duizenden spinnenwebben zich lichtgevend af in het veld.  De mist blijft verrassend lang hangen met een temperatuur van zo'n 9 graden.
Ik snap niet wat zoveel mensen nu tegen spinnen hebben. Na de mieren zijn ze misschien wel het meest nuttig van alle dieren op aarde.. Gebukt onder druppels water lijkt dit wel een jongleerder in rust, Spinnen genoeg maar een libel bezaait met honderden dauwdruppels zie ik helaas niet deze keer.
 

De heerlijk zoete geur van de kamperfoelie heeft een onuitstaanbare aantrekkingskracht op nachtvlinders en zweefvliegen. 
Tegen achten wordt de mist snel opgeruimd en kan de jas uit. Opeens zie ook overal libellen zonnen. Helaas hebben ze allemaal hun druppels al afgeschut, Desalniettemin is dit vrouwtje platbuik toch wel prachtig om te zien. Let ook eens op het zwart in haar vleugels.  
Vrouwtje of jong mannetje van de bloedrode heidelibel
Zwarte poten, dit is het belangrijkste verschil met de overige heidelibellen. Het bloedrode slaat op de kleur van een uit gekleurd  mannetje. 
In de Elperstroom was het 's ochtends al een gekwaak van jewelste. 
Ook bloeit hier veenwortel. 
Een blauw blaadje in de verte trekt mij aandacht. Het is het mannetje van het icarusblauwtje
Geen zilveren maan deze keer; wel veel  bruine zandoogjes.  De meest getelde vlinder van Nederland volgens vlindernet
In het bos van boswachterij Schoonloo gaat een bont zandoogje bovenop het blad van een Amerikaanse eik zitten. Het levert een bijzonder plaatje op/  
Het is bijna juli en de brem bloeit nog steeds., Wat een verschil met vorig jaar toen de brem bijna een maand eerder bloeide. Het is een gezoem van jewelste. Allerlei soorten hommels, bijen en vliegen doen zich tegoed aan de nectar. Deze hommel verzameld het op zijn achterpoten.  
Deze zweefvlieg heeft ontdekt dat het op de grond ook goed verzamelen is. Wie weet de naam van dit plantje toevallig?  
Het mannetje van de heideblauwtje heeft een wit/zwarte buitenrand,  
De dopheide bloeit nu eindelijk volop en hommels met een korte tong maken een gaatje in de dopjes om zodoende met hun tong bij de nectar te kunnen komen.  
In het heidegebied 'de tweelingen' loopt een hele kudde galloway koeien. Ze zitten nog flink in hun vacht en zoeken dan ook verkoeling in een van. 
Een prachtig oude beuk vol met tonderzwammen. Een beetje veel onderbelichten geeft een apart plaatje. 







Reacties

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975